Art and Humour (5)_ 유머와 현대미술 ⓐ_전복의 거장_Gianni Motti

예술의 지위가 추락한 이래로, 유머는 신(비평계에서)으로 여겨진다. 언어유희, 쓴 웃음, 블랙 유머, 지나친 장난들...현대 예술가들은 장르를 뒤틀고 있다. 모스코바의 광대에서 스위스의 연속적 폭발까지, 충동적으로 케첩 뿌리기 등등, 보자르 매거진에서 유머스러운 몸짓의 7인 작가를 선보인다. 더불어, 버스터 키튼 Buster Keaton 에 대한 존경심도 잊지 않기를.
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각양각색의 행동파들

이상할 것 없는, 혁명인가? 모두 동의하는 건 아니다. 예술가들이 사회 질서를 뒤흔드도록 기도하면서, 웃음은 잘 지어진 구조를 뒤엎기에 이르렀다. 헛된 조작일까? 상황의 변화 속에서, 채플린 Chaplin 의 후예들이 자라왔다 (《더 이상 일하지 마세요!》라는 주창을 몸소 보여주는). 로버트 필리우 Robert Filliou[각주:1] , 아르노 라벨-로쥬 Arnaud Labelle-Rojoux [각주:2], 그리고 보다 시니컬한 빔 델보이 Wim Delvoye[각주:3] 가 있다. 그는 《 가치 》를 생산하는 방식을 비꼬며, 대변을 만드는 - 페티시적 상품을 만드는 동시에 행동파처럼 보이려는 의도- 기계에 Cloaca 라고 이름붙였다. 또한, 페미니스트적 게릴라 걸스 Guerrilla Girls [각주:4] 들의 《행동주의자》들로 즉각적인 움직임을 보이고 있다. 유머에 의한 전복은 제프 쿤스 Jeff Koons 가 말하듯, 현대미술의 한 방법이다. 부르주아적 가치를 조롱하는 그의 작품이 그러하듯이. 대량파괴에 비하면, 이런 예술적 분쟁의 탄알은 별다른 일이 아닐 것이다. 

지아니 모티 Gianni Motti


특별히 멈추지 마시오! 지아니 모티의 머리는 단순하고 간결한 일격으로 사그라들지 않으며, 예술계에서 돌출적 행동을 일삼는다. 1986년 : 그는 navette challenger 발사를 요청하였다.
1992: 그는 Keystone 기자단에게 자신이 캘리포니아 사막지대의 지진에 책임이 있다고 주장하였다.
1996 : 그는 태양과 달의 일식에 책임이 있다고 하였다. 《창조적 예술가의 신화에 대한 반응으로, 논란의 작품》이었다. 또한 전시회 오프닝에서, 대머리의 지아니 모티와 우연히 마주칠 수 있었다. 혹은 전시에 참여한 일본인들에게 나폴레옹이 저기서 자고 있으며, 박수를 받으며 떠날 것이라고 이야기하곤 했다. 지아니 모티는 미국 대통령을 가장하며, 제네바 ONU 의회에서 인도네시아 대표단의 자리에 침입하였다. 그는 대도시도 두려워하지 않았다. 전시《Capital Affair》에서, 모티는 건물의 틈새에 5만 스위스 프랑을 숨기고, 방문객들에게 가능한 모든 방법(절단은 금지)을 동원해서 찾으라 했다. 최근에, 지아니 모티는 수풀지대와 유태교 예술 센터에서, 전시예산으로 책정된 달러를 작은 깃발로 만들어 매달거나 공중에 날렸다. 새로운 무의식의, 정치적 형태였다. 



출처 : Beaux Arts Magazine N.326 , 2011.8
기사 : Emmanuelle Lequeux

번역 : PLONGEUSE ( zamsoobu )
  1. Robert Filliou (Born January 17, 1926, in Sauve, France - Died December 2, 1987, in Les Eyzies, France) was a French Fluxus artist, who produced works as a filmmaker, "action poet," sculptor, and happenings maestro. In 1943, Filliou joined became a member of the French Communist Party during the war. In 1947, Filliou traveled to the United States and work as a laborer for Coca-Cola in Los Angeles and achieved a masters in economics. In 1951, he took dual French-American nationality. He worked as a United Nations adviser and was sent to Korea for three years. [본문으로]
  2. Arnaud Labelle-Rojoux vit à Paris et enseigne à la Villa Arson à Nice, depuis 2007.Arnaud Labelle-Rojoux que l’on décrit volontiers comme le fils spirituel de Marcel Duchamp se distingue aussi bien comme plasticien que performeur et essayiste. En tant qu’artiste, après une formation à l’école des Beaux-Arts de Paris où il est entré en 1969, ses 1ères grandes références artistiques sont les Nouveaux Réalistes, Robert Rauschenberg, Allan Kaprow ou encore Andy Warhol.A leur instar et s’inscrivant en droite lignée dans l’attitude Fluxus, le rapprochement entre l’art et la vie, il s’affranchit à son tour des conventions artistiques et privilégie le geste créatif à l’œuvre d’art elle-même. Il réalise sa 1ère exposition personnelle en 1978.Le Mamac présente un grand ensemble d’œuvres récentes d’Arnaud Labelle-Rojoux, provenant de collections publiques (FRAC) et privées (galeries et collectionneurs) , certaines œuvres étant constituées «Murs» ou réalisées durant le temps d’installation de l’exposition.L’œuvre facétieuse et référentielle remet en cause nos considérations ordinaires sur la vie, la culture, le beau. Il nous invite à regarder l’Art avec un œil curieux, drôle, décomplexé. Il nous met aux pieds des Murs, pour mieux nous amuser, nous emmener vers l’absurde. Pour preuve de sa démarche, certains titres de ses expositions ; «Cauchemarx et Engelures», «Motifs et bouches cousues», «Mon clebs et moi», «Merci mon chien», «On dirait que ce serait une exposition»… [본문으로]
  3. Wim Delvoye (born 1965 in Wervik, West Flanders) is a Belgian neo-conceptual artist known for his inventive and often shocking projects. Much of his work is focused on the body. He repeatedly links the attractive with the repulsive, creating work that holds within it inherent contradictions- one does not know whether to stare, be seduced, or to look away. As Robert Enright wrote in Border Crossings, "Delvoye is involved in a way of making art that reorients our understanding of how beauty can be created."[1] Wim Delvoye has an eclectic oeuvre, exposing his interest in a range of themes, from bodily function, to the Catholic Church, and numerous subjects in between. He lives and works in Belgium, but recently moved to China after a court of law judged his pig tattoo art projects illegal. [본문으로]
  4. Guerrilla Girls are an anonymous group of feminists devoted to fighting against sexism within the visual fine art world internationally. Started in New York City in 1985 to protest gender and racial inequality in the art world, members are known for the gorilla masks they wear to keep their anonymity. [본문으로]